Diviš: Zlato jsme dostali za 20 let poctivé práce

Diviš: Zlato jsme dostali za 20 let poctivé práce
15.04.2011

Rozhovor s ing. Martinem Divišem o úspěchu Kooperativy v anketě Pojišťovna roku 2009!

V rozhovoru s generálním ředitelem pojišťovny Kooperativa Ing. Martinem Divišem se dozvíte recept na to, jak získat nejvyšší ocenění od skutečných odborníků, kterými jsou makléři. Nebuďte zklamaní, recept není tak úplně jednoduchý. Ale určitě je dobré ho znát.

Prozraďte mi, jak se to dělá, aby se pojišťovna již podruhé dostala na stupeň nejvyšší a stala se Pojišťovnou roku 2009 v neživotním pojištění? Vy do toho určitě dobře vidíte, i když jste ve služebním žebříčku nejvýše...

Hezky jste se zeptala se slovy "Vy do toho dobře vidíte, i když jste nahoře". Právě proto, že jste nahoře, nesmíte se nechat odříznout od běžného života. To je problém mnoha firem i pojišťoven. Jejich vedení neví, jak byznys vlastně funguje. Kdo je klient, jak se chovat k makléřům... Mám tu čest pracovat v Kooperativě patnáct let a myslím si, že pojišťovnictví je o dlouhodobosti.

Jsem člověk, který se snaží dodržet to, co řekne, snaží se hrát fair play a to se v tomto oboru velmi vyplácí. V této soutěži o vítězi rozhodují makléři. To jsou partneři, kterým musíte pomáhat a oni potom pro změnu pomohou vám. Když se na věc díváte jednostranně a chcete získat jen krátkodobý efekt, možná máte vyhranou bitvu, ale nikdy ne válku. Kvalita makléřů a zprostředkovatelů je v České republice velmi různá. Vážím si těch, kteří svou práci dělají dobře a klientovi dokážou nabídnout to nejlepší.

Jsem přesvědčen, že ocenění Pojišťovna roku 2009 není za krátkodobý výkon, ale zlato jsme dostali za dvacet let poctivé práce.

Kooperativa začala jako pojišťovna průmyslu a podnikatelů a rozvíjela se postupně. Vždy jsme se snažili být takovou tou klidnou silou, růst postupně, nedělat extrémní výkyvy a velmi dbát na osobní vztahy. Na to, jak se lidé k sobě chovají, jak se chovají ke klientovi, k makléři. Je naivní si myslet, že žádná pojišťovna nedělá chyby, tak to není. Každý z nás dělá chyby. Když však něco slíbím makléři, musím se mu ozvat, svoje sliby dodržet. Jednou, dvakrát se dá něco ošidit, ale pan Werich, kterého mám moc rád, říkal: právo na život má jen to, co je poctivé.

V pojišťovnictví to platí stejně jako v ostatních oborech lidské činnosti. Často se hovoří o tom, že pojišťovnictví je technická oblast. Ano, ale zároveň je velmi osobní a postavená na emočních vazbách s klientem, s partnerem a to je velmi důležité. To je cesta k tomu, jak se stát pojišťovnou roku.

Jak se dá oddělit pomyslně ono zrno od plev? Určitě i Kooperativu oslovují makléři, kteří nemají tak úplně čisté úmysly a myslí si, že to budou oni, kteří zvítězí, zatímco vy prohrajete.

To jste řekla hezky, to "třídění zrna od plev." Trh se vyčistí a lidé, kteří chtějí dlouhodobě působit na trhu pojišťovnictví, nás znají osobně. Vědí, že když je opravdu problém, mohou se ozvat i generálnímu řediteli. Některé firmy berou častou fluktuaci jako pozitivní faktor. S tím nesouhlasím, protože nový manažer může naslibovat cokoliv. Makléři si však v průběhu času prověří, zda to, co bylo řečeno, myslí pojišťovna vážně a zda to skutečně dodrží. Nebo zda dělá všechno pro to, aby to dodržela. To je v činech a činy se ukážou postupem času.

V některých firmách je každé dva měsíce, každého půl roku nový manažer. V pojišťovnictví to není dobrá věc.

Z vašich slov cítím, že tenhle byznys máte doopravdy rád.

Mám ho rád, dělám ho srdcem. Velmi si vážím osobností, které v pojišťovnictví něco znamenaly a znamenají. Velikým vzorem je pro mně JUDr. František Stach, oceněný titulem Osobnost pojistného trhu, stejně jako již dříve oceněný Vladimír Mráz. To jsou lidé, od kterých bychom se měli učit. Pokud to tak nebude a do oboru budou přicházet lidé, kteří budou orientováni na rychlé vítězství, tak je to špatně a s tím nesouhlasím.

Na pojišťovnictví jsem se původně díval jako na složitý a nezáživný obor, ale v průběhu let jsem tento názor zásadně změnil. Dnes už vím, že pojišťovnictví je multidisciplinární a velmi zajímavý obor, kde můžete potkat nejrůznější odborníky: od techniků přes právníky, marketéry, pojistné matematiky a mnohé další.

Děkuji vám za rozhovor.

Dagmar Šístková